torsdag 14 maj 2009

Ord bevingade som fjärilen

Jag vandrade runt i Arjeplog. Helt dött. Lördag och alla affärer hade stängt antingen klockan ett eller två. Förutom ica, konsum och en kiosk. Några killar i hiphopkläder satt på en trappa och såg uttråkade ut. En pensionär hängde över ett trappräcke och rökte så att ett rökmoln skymde hans ansikte. Nästa gata. Helt folktom förutom en pensionär som i sakta mak gick med en rollator framför sig. Svårt att beskriva omgivningen men det hade verkligen varit guld värt med min systemkamera där. Jag hade dock med mig fyra kameror. Våran kompaktkamera som faktiskt är bra, och så den dåliga. Plus 1.3 megapixelkameran och engångskameran. Ironiskt nog slutade våran bra kompaktkamera att funka och alla bilder försvann. 1.3 mexapixelkameran verkade inte heller funka då bilderna fanns kvar typ en halvtimme. Så jag befann mig på ett ställe som kryllade av helt underbara fotomöjligheter med de enda kameror som inte skulle kunna göra något av det. Det var rätt frustrerande. Att komma till Arjeplog var som att kliva in i en annan tid på något sätt. Färgerna på husen och namnet på affärerna. Teckensnitten på skyltarna. Tavlan med orden "nyheter i norr" som var helt tomm och nött och såg nästan rutten ut. Vi var inne i en frisörsalong och det kändes som hämtat från sextiotalet. Tapeterna. Träbänkarna med handfat. De gjorde inte ens färgningar där. Och det kändes så himla fint att det finns något plats även i detta samhälle där allting inte är helt söndermoderniserat. Jag sökte efter gatukonst men fann knappt någon förutom en massa orangea garnnystan i ett träd. Jag vet inte riktigt vad det betydde. Satte iallafall upp en pimpad strumpa och en massa post it-lappar med kentcitat på. Det passade inte med rosa kramlappar eller någon slags sweet art där. Post it-lapparna med citat från låtar jag inte visste att jag fortfarande kom ihåg passade utmärkt. Men inget annat.



+ En massa fler. Jag tror jag post it-bombade hela stället. Alla borde åka till Arjeplog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar