fredag 12 februari 2010

Ta vara på biljetter och kvitton du hittar!

I söndags flög jag hem från Stockholm. När jag kramat min vän hejdå så satte jag mig ner på golvet och såg lite nedslagen ut. Det var ett tag kvar tills det var boarding och jag blev rastlös. Då började jag se mig omkring och på ett bord vid ett fönster så fann jag en biljett. Det var någon som hade åkt tåg från Uppsala till Stockholm. Jag började genast fundera över vem det var,vad syftet med personens resa varit. Om den precis tagit sin början eller om den skulle hem till sin egen säng. Sedan fick jag en idé. Det ligger ju biljetter och liknande överallt, kvitton och papperslappar. Kanske borde man spara dem man hittar och skriva en historia om dem? Helt enkelt använda den korta och mycket begränsade information som finns på biljetten/ kvittot/inköpslistan/lappen och skriva någonting utifrån det. En novell, en dikt, en låt, eller varför inte en hel bok? Jag stoppade iallafall den här tågbiljetten i fickan, och håller just nu på att klura ut varför någon egentligen reste från Uppsala till Stockholm för en vecka sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar